10 octombrie 2007

[Pre-însemnare] la NEW MEDIA

Prefata la volumul
NEW MEDIA
autor Dorina Gutu
(in curs de aparitie)

Fără îndoială, cartea pe care tocmai începeţi să o citiţi este o carte-premieră: prima carte românească despre new media, prima carte despre blogosfera românească, prima carte care studiază contextul new media din România prin perspectiva evoluţiei fenomenului la scara globală, prima carte despre blogosfera politică românească şi, nu în cele din urmă, prima carte care prezintă o colecţie de interviuri cu unii dintre cei mai cunoscuţi bloggeri autohtoni.
Şi, îndrăznesc să spun, lista primelor lucruri pe care cartea Dorinei Guţu le aduce în atenţia cititorilor ar putea continua nestingherită. Pentru că, în cele din urmă, lumea new media este formată şi trăieşte din premiere.

Este o lume atât de fluidă încât fenomenele evoluează spre alte stadii (ba uneori se schimbă pe de-a-ntregul) înainte de a fi definite. Este o lume în care nu materialul de studiu lipseşte, ci curajul de a vedea cum, sub ochii tăi, munca de pionierat la momentul rânduirii unei cărţii se transformă, până la momentul ieşirii acesteia din tipar, într-o lecţie de istorie.

„În ciuda faptului că până în prezent încă nu s-a căzut la un acord asupra a ceea ce reprezintă web 2.0, tot mai mulţi specialişti au început deja să vorbească despre web 3.0” afirmă autoarea, chiar în paginile de început. Şi, este bine de ştiut, întreaga carte trebuie citită, înţeleasă şi tălmăcită sub imperiul acestei chei iniţiatice. În condiţiile în care schimbările aduse de new media sunt atât de rapide, este imposibil de estimat dimensiunea globală a blogosferei, care este numărul real de bloguri, câte dintre ele sunt active şi care este impactul lor real. Informaţiile existente la acest moment sunt fragmentare şi reuşesc să alcătuiască doar fotografii de moment (snapshots).

Pentru că, aşa cum singuri veţi descoperi, şi cititorul care bate pentru întâia dată la porţile noilor media, cât şi cel deja experimentat, care îşi petrece o bună parte din viața sa pe Noul Tărâm, volumul New Media este ghidul unei călătorii iniţiatice. O călătorie la care, vrem, nu vrem, va trebui să ne înhămăm, fie pentru a ţine pasul cu societatea, fie obligaţi de noile norme pe care aceasta ni le va impune.

„Într-o eră a globalizării informaţiei, popor curios şi clevetitor din fire, românii par a-şi fi găsit în internet un frate la fel de bun precum s-a dovedit, odinioară, codrul. Pentru că „în internet” românul se poate exprima precum îi e pohta, fiind, după voie şi putinţe, fie voce autoritară, fie cârcotaş de profesie sau martor din umbră.”

Într-un anume fel, noile media se împacă de minune cu firea noastră, iar autoarea nu se fereşte să spună răspicat acest lucru. Însă, în acelaşi timp, noile media ne împing și spre graniţe despre care, din prea multă resemnare balcanică, ne ferim până să şi amintim: new media permit crearea de comunităţi virtuale şi reţele sociale online, unde indivizi cu preocupări distincte, din spaţii geografice variate se întâlnesc, se informează, discută, dezbat. Acestea impun atât regândirea proceselor tradiţionale de comunicare cu cetăţeanul/consumatorul/clientul, cât şi găsirea unor modalităţi noi de agregare şi mobilizare. Web 2.0 a permis transformarea audienţei în public activ. Ascensiunea citizen journalism-ului este o bună dovadă, acesta schimbând încet dar sigur modelul clasic al comunicării de masă.

Purtată de-a lungul întregii noastre istorii ca un soi de neputinţă genetică, interacţiunea socială în cadrul unor reţele va fi pentru români, daca nu o nouă naştere, măcar echivalentul unui botez. Un botez care va avea loc online şi a cărui pregătire a început deja sub ochii noştri.
Şi, aşa cum ne-am fi aşteptat, din tot acest cadru social, politica nu avea cum să lipsească.

Respectând principiul „ţineţi prietenii aproape şi duşmanii şi mai aproape”, din ce în ce mai mulţi politicieni din întreaga lume aleg, de voie-de nevoie, să poarte războiul electoral şi cu arme virtuale. Eforturile făcute în mediul online presupun investiţii financiare şi umane minime. Şi deşi reţelele sociale agregate în Second Life sunt considerabil mai mici decât cele din MySpace şi FaceBook, ele sunt mai active online, şi, teoretic, şi offline. Autoarea consideră că evoluţia blogosferei politice româneşti s-a făcut, de voie-de nevoie, în ritm accelerat, arzându-se multe etape, „împinsă” de evenimentele din mediul offline. Anul 2006 a reprezentat copilăria idilică, iar prima jumătate a anului 2007, adolescenţa rebelă. Cea de-a doua parte a anului 2007 ar putea să ducă spre etapa de maturitate. Mai mult, Dorina Guţu speră că maturizarea blogosferei să aducă abordări comunicaţionale mai coerente şi mai echilibrate.

Plină de viaţă, scrisă cu nerv şi furnizând informaţii de ultimă oră, volumul New media este un experiment şi o carte-experiment deopotrivă. Un experiment pentru că încearcă să aducă în offline lumea noilor media. O carte-experiment pentru că, în sine, volumul nu este un „jurnal tipărit”, ci un „blog tipărit”.
Iar dacă unui experiment îi poţi scrie o prefaţă-experiment, cum poţi scrie prefaţa unui blog? Unei astfel de provocări am încercat să dau răspuns prin aceasta pre-însemnare.
Lectură plăcută!

Sorin Tudor

Niciun comentariu: