15 martie 2007

S-a intamplat vara trecuta... asa zice Jeff

VARA MEA EUROPEANA
(fragmente)
autor Jeff VanderMeer


“In 1989, dupa caderea lui Ceausescu, in Romania au aparut zece mii de edituri”, mi-a spus Bogdan Hrib, fondatorul editurii Tritonic, in timp ce goneam pe autostrada spre munte, chiar la cateva ore dupa ce am ajuns in Romania. “Toata lumea vroia sa-si spuna povestea si s-au gandit ca cea mai buna metoda era sa-si infiinteze o editura.” Sase ani mai tarziu, acel numar a cazut la aproape 500, iar acum sunt in jur de 300 de edituri in Romania, Tritonic fiind in primele 20. Nu este singura poveste despre editare pe care am auzit-o in Europa, dar este una dramatica, si totodata o marturie a ce se intampla atunci cand subita absenta a sistemului controlat de stat permite ca mii de voci sa se auda deodata si fara cenzura. (…)

Scena isoriei care se impune in literatura prezentului a devenit una recurenta, in special in locuri ca Republica Ceha, Romania si Germania. Evenimente precum caderea comunismului pot parea ca si cum s-au intamplat demult, cand de fapt nu a trecut decat cam o generatie de atunci, ceea ce inseamna ca inca nu a trecut destul de mult timp pentru ca ranile sa se fi vindecat sau pentru ca unele societati sa-si revina complet in urma raului care li s-a facut. (…)

Aceasta este in contrast cu situatia din Romania, unde Tritonic face un efort considerabil pentru a publica si autori romani alaturi de cei din Vest. Patru din cele 12 carti din linia de SF/F editate la Tritonic de cunoscutul autor roman Michael Haulica (numit Omul Anului de catre un ziar national), sunt scrise de romani. De fapt, Horia Ursu, fondatorul editurii Millenium Press (recent cumparata de Tritonic), impreuna cu Haulica, planuiesc ca in urmatorii doi ani sa editeze o antologie in limba engleza a SF-ului si a fiction-ului romanesc.
Tritonic si fondatorul sau, Bogdan Hrib, au inceput prin publicarea unor carti in majoritate non-fiction, chiar scotand un album despre Castelul Dracula.
Ca Sust in Republica Ceha, Haulica incearca sa stabileasca in Romania o marca “New Weird”. Cu toate acestea, el abordeaza marketing-ul, care poate fi extrem de dificil, folosind coperti non-fiction si incercand sa atraga cititori de non-fiction.
Haulica considera ca eticheta de gen este un impediment in atingerea unei mai mari audiente in Romania. “Avem multi cititori care nu citeau SF pana sa lansam linia noastra.”
Ursu este de acord. “Exista un ghetou, dar zidurile acestui ghetou incep sa se prabuseasca. Si trebuie sa facem cumva ca acest lucru sa se intample si sper sa-l facem sa se intample prin cartile noastre.

Hrib si adjunctul sau, Mireille Radoi, o importanta scriitoare de studii politice, estimeaza ca 60% din cartile vandute in Romania sunt vandute in Bucuresti, capitala tarii. In Romania sunt 20 de milioane de locuitori, aproape la fel ca in Canada. Acea piata va deveni din ce in ce mai mare, dar si datorita intrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Pana acum, Tritonic nu putea sa vinda carti si in afara tarii. In 2007 ei vor putea – totodata vor putea si competitorii lor. Avand in vedere faptul ca in strainatate traiesc aproximativ 10 milioane de romani, noile piete ale unui domeniu editorial inca in schimbare pot determina cine supravietuieste si cine se duce la fund.
“In cativa ani”, spune Radoi, “ vor exista mai putin de 50 de edituri in Romania, dar ele vor fi mai profesioniste si mai puternice.” Pana atunci, Tritonic poate sa fie cu usurinta una din primele 10 din tara. (…)

Lucrul pe care mi-l aduc aminte cel mai bine, desi este lucrul care a cam concluzionat totul pentru mine, este ceva ce editorul Bogdan Hrib mi-a spus cat ne aflam in Bucuresti, si l-am intrebat de ce face ceea ce face:
“Cateodata nu sunt sigur ca pot continua, dar fiecare carte noua este ca o noua poveste de dragoste pentru mine. Iubesc sa ating coperta cartii. Iubesc prima clipa cand vad o carte. Si atunci imi spun, “Ei bine, probabil ca as putea continua inca putin.”

Articol aparut in Locus Magasine, ianuarie 2007
(comunicat PR / Tritonic / traducere si adaptare Cristina Furdui)

Niciun comentariu: