16 februarie 2007

Nu sunt un editor bun...

Acum cateva zile o buna prietena imi spunea ca s-a intalnit cu doi distinsi domni, unul dintre ei de la o editura mare si concurenta, celalalt de la o editura fosta de stat si despre care nu stiam ca mai exista. Prietena mea a fost intrebata unde isi "scoate" cartea (ciudata exprimare si usor stomatologica, dar foarte des folosita!) si ea a raspuns: La Tritonic. Reactiile domnilor au fost vehemente - sa-ti retragi cartea de acolo imediat ! Sunt neseriosi! Hrib e un bandit! - si tot asa. Se pare ca nu sunt singurii care nu ne au la suflet. Nici nu ar fi de mirare...
Si totusi am crezut ca tot ce am incercat sa realizez - carti, amicitii, prietenii, simple conversatii au fost incarcate de sinceritate si buna-credinta. Asa am simtit si gandit despre mine. Din afara s-a vazut altfel...
Nu sunt un bun editor pentru ca nu sunt parolist, cand sunt prins la mijloc intre clienti si furnizori. Clientii sunt librarii, furnizorii sunt oameni - traducatori, editori, tehnoredactori si graficieni sau institutii - tipografii, agentii literare, banci si administratie.
Nu sunt un bun editor pentru ca nu reusesc sa conving librariile sa ia mai multe carti si sa plateasca la timp. Desi eu incaseaza bani de la noi pe loc si nu la termen.
Nu sunt un bun editor pentru ca vreau sa "scot" (na, ca zic si eu!) multe carti care imi plac si ne plac - lui Mike, Mireille, Horia, Marius, Susana, Marinela si colegilor mei mai noi.
Nu sunt un pic editor pentru ca nu inteleg problemele sociale si economice ale tarii si lumii.
Ar trebui sa ma las de meserie.
Cred ca n-o s-o fac! Prea repede...
Asta-i...

8 comentarii:

Anonim spunea...

Eu cred ca mai mult conteaza parerea cititorilor decat parerea unor alti editori care ar trebui eventual sa va concureze prin aparitii de calitate,nu prin vorbe urate.Parerea mea e ca Tritonic a relansat cartile deSF de calitate in Romania DUPA VREO 5-6 ANI DE ADORMIRE.Scoateti cat mai multe carti de calitate si sa le dati peste nas celor care va ponegresc.

Bogdan Hrib spunea...

Multumesc mult pentru incurajari. Cateodata simti ca iti vine sa le lasi naibii oe toate si sa te urci in varful muntelui... Apoi apare o carte frumoasa, cititorii te incurajeaza, ai o mica (dar voinica!) echipa care "moare, dar nu se preda!" Multumim, prieteni cititori... Asta-i...

Anonim spunea...

Eu cred ca, dimpotriva, sunteti un prea bun editor, altfel n-ati fi rezistat pe piata. Pentru a rezista pe piata (mai ales din Romania), abdici de la principiile de etica a afacerilor, esti sulfa si tragi tepe. Orice business e o competitie mai mult sau mai putin abjecta.

Anonim spunea...

Cred ca ar fi bine ca alaturi de felicitari pentru lupta de guerilla pe care o duceti zilnic pentru a supravietui, sa va asumati si greselile despre care vorbeau criticii, care nu sunt deloc putin lately.
Nu autocritica ci recunoasterea greselilor, it would be fair enough.
In rest la mai multe carti frumoase si de calitate.

Horia Nicola Ursu spunea...

Cu anonimii nu se discuta, pina cind nu se prezinta. Sterge-l... sau ignora-l. Fiindca e vorba probabil de una si aceeasi persoana.
Altfel spus: ia mai da-l...
Si o intrebare (de ardelean): ce-i aia sulfa?

Anonim spunea...

Eu nu vad nimic grav sau ciudat in ce au scris cei doi anonimi.
Pentru ca 1. Da, sunteţi un bun editor, altfel SIGUR n-aţi fi rezistat pe piaţă." 2. Nu neapărat în orice afacere, dar în foarte multe, pentru a rezista pe piaţă (mai ales din Romania), eşti nevoit de multe ori să abdici de la principiile de etică ale afacerilor (oricum este ipocrită şi oarecum absurdă această apropiere de termeni). 3. De multe ori vrei sa fii şulfa şi te gândeşti cum alţii trag ţepe şi uite cum "ajung". Dar nu poţi fi aşa. Şi apoi nu-ţi pare rău? (aici este o generalizare - nu o adresare la persoana a 2-a). 4.
"Orice business e o competiţie mai mult sau mai putin abjecta." Aici nu cred ca am ce să modific deoarece chiar nu pot lega business-ul de compeditie. Concurenţă, luptă acerbă, trădare,
carierism, dat din coate şi aplicarea oricăror mijloace pentru a trăi şi rezista în această junglă sunt obligatorii. Şi pe buna dreptate junglă, deoarece numai în lumea animalelor există doar învingători şi învinşi. În lumea oamenilor cred că aceste categorii nu se mai potrivesc cu aspiraţiile multora dintre noi. Şi chiar încep să se teoretizeze.
La cât mai multe lucruri bune, Domnu' Hrib!
P.S. Într-o luptă de guerilla se întamplă destule greşeli, nu ai cum să le eviţi. Iar să stai să-ţi ceri permanent scuze mi se pare pierdere de vreme atâta timp cât, asa cum spune al doilea anonim, încerci să supravieţuieşti.

Anonim spunea...

nu conteaza parerea celorlati ci mai degraba reusitele.
sincera sa fiu eu caut un editor si inca de ceva vreme in schimb nu-mi plac oamenii parolisti fandositi, snobi sau constipati cum ar fi mai mult de 50% din editorii intalniti pana acum.

Bogdan Hrib spunea...

Stimata Floare de colt, nu cred ca atat de multi editori sunt fandositi si snobi si constipati... Poate erau obositi si nervosi. Noi la Tritonic nu suntem asa. Sper - cel putin in zilele obisnuite, cand nu ne asalteaza problemele... Daca nu aveti un editor, incercati la si cu noi! Va astept! Echipa e cea de pe postul de ieri - ne vedeti pe balcoane. Asta-i...